Strona wykorzystuje pliki cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Dowiedz się więcej X
Blogi eksperckie Aktualności Atrakcje Destynacje Wiedza Katalog firm Kontakt Mapa serwisu Rejestracja Logowanie
EventMapa.pl - Twój przewodnik po eventach
Lupa  

szukaj informacji     szukaj firmy
Baner
 

 

Portrety cieniowe, czyli sylwetki Janusza Markiewicza



Nazwa "sylwetka", po francusku "silhouette", pochodzi od nazwiska Etienne de Silhouette, francuskiego generalnego kontrolera skarbu. W jego zamku nad Marną ściany były upstrzone cieniowymi portretami. Doszło w końcu do tego, że "portraits ombres" zaczęto nazywać sylwetkami.

Moda ta, w mniej lub bardziej artystycznej wersji, rozprzestrzeniła się po całej Europie. W Polsce pojawiła się  na dworze Stanisława Augusta, jednak stopniowo zanikała w wyniku powstania i rozwoju fotografii w XIX w. Sylwetki ustąpiły miejsca na salonach dagerotypom i niepostrzeżenie wyszły z mody. Sztuką tą zajmowali się już tylko nieliczni.
 
- Aktualnie jestem jedynym sylwetkarzem na wschód od Salzburga. Za sukcesy na tym polu zostałem członkiem Stowarzyszenia Polskich Artystów Karykatury. W ostatnim okresie sporo uwagi poświęciłem uwiecznianiu żyjących profesorów "belwederskich" - powstała jedyna w swoim rodzaju galeria VIP-ów – mówi  Janusz Markiewicz.

Początki jego pracy z sylwetkami datują się od 1973, rok po tym jak na Rynku Starego Miasta zlikwidowano parking, a w to miejsce zaproszono twórców.

-  Byłem jednym z nich, pokazywałem (i wycinałem na miejscu) ornamenty z papieru - miniaturowe i tak precyzyjne, że ich oglądanie wymagało lupy. Napotkany turysta, widząc, że mam nożyczki i papier, poprosił o portret. W ten sposób powstała moja pierwsza sylwetka. A za pierwszym modelem ustawiła się kolejka i tak się zaczęło – opowiada.

Pomysł wycinania sylwetek z kreską konturową pojawił się w jego głowie dopiero  w XXI w.

- To był ten decydujący moment, który pospolitą na pozór umiejętność wyniósł na wyżyny sztuki. Zastosowana technika pozwala odwlec aż do ostatniej sekundy decyzję, czy ostateczny efekt ma być klasyczną sylwetką cieniową, czy też ultranowoczesnym wytworem unikatowej grafiki - dodaje.

Jak powstaje sylwetka?


Pojedynczą sylwetkę można wyciąć w prawie każdych warunkach, ale kiedy ma być ich więcej i trzeba zadbać o podobieństwo, lepiej unikać ekstrawagancji. Potrzebny jest oczywiście model, neutralne tło i - o ile to możliwe - rozproszone oświetlenie. Nożyczki muszą być ostre i przygotowane do cięcia papieru.

Sam wybór papieru ma w sobie coś z magii, wymaga dużej wiedzy warsztatowej i ...dotknięcia go palcami. Trzeba praktycznie dotknąć każdej kartki, mieć różne rodzaje papieru, pamiętać o wilgotności powietrza. Kiedy papier i nożyczki są już przygotowane, czas na sekundę skupienia. Model jest już ustawiony profilem. Czasem można zacząć od razu, wtedy ważne jest pierwsze, zdecydowane cięcie, podczas którego nożyczki osiągają potrzebną ...szybkość. Ważne jest też, aby twórca sylwetek miał wokół siebie tyle przestrzeni, by kogoś przypadkowo nie potrącić. Co do światła, w plenerze - na otwartej przestrzeni - zwykle nie ma z nim kłopotów. Intensywność oświetlenia nie odgrywa roli, może być dość ciemno. W pomieszczeniach wystarczy gładka ściana, a jeżeli jest niski sufit, sprawę światła rozwiązuje jeden reflektor 300 Wat skierowany pionowo w górę. Jest to szczególnie istotne przy wycinaniu dużej ilości osób.

wcyl_D


Do czasu potrzebnego na wycięcie sylwetki, w granicach od pół minuty do kilku minut, trzeba doliczyć czas na oswojenie modela. Są tacy, którym wcale tego nie potrzeba, są też inni, którym trzeba przed wycinaniem poświęcić chwilę uwagi. Po wycięciu sylwetki jest czas na jej przyklejenie w passe-partout. Przy tej czynności artysta nie może się nikim posłużyć, zwłaszcza przy sylwetkach z kreską konturową jest to istotny moment procesu twórczego. Do tego potrzebny jest stolik, dość niski, albo taboret. Drugi stół na rozłożenie akcesoriów. Problemem przy wycinaniu sylwetek jest nadmierny hałas i stroboskopowe, migające światła. W interesie zamawiającego jest, aby artysta po przybyciu na miejsce miał chwilę czasu na odpoczynek, natomiast samo przygotowanie warsztatu nie zajmuje zwykle więcej niż 10 minut.

sylw_D

 


Na ogół każdy model dostaje swoją sylwetkę na własność. Na specjalne życzenie można zaaranżować na miejscu wystawę "negatywów" (sylwetki robione są zwykle bez poprawek), na jakiejś ścianie. Negatywy te pozostają własnością autora.

Czas i koszty


Zwykle w czasie eventu nikt nie zajmuje się liczeniem sylwetek, kolejka stoi do ostatniego gościa. Optymalna liczba wykonanych sylwetek w ciągu jednego eventu to obsłużenie 60 - 80 osób.


- Moim ekstremalnym wyczynem jest wycięcie trzystu  sylwetek w ciągu jednego wieczoru. Hostessy sylwetki przyklejały, niestety nie nadążały z pracą –
wyjaśnia Markiewicz.

Przeciętne honorarium za udział w evencie to 5 tys. złotych netto, możliwe są tez rabaty w przypadku: płatności gotówką w dniu imprezy (zawsze umowa o dzieło), małych imprez kameralnych w centrum Warszawy, wielokrotnych zamówień, odstępstw od zwykłego standardu (tylko sylwetki cieniowe na białych owalach). Cena może wzrosnąć w przypadku imprez wyjazdowych podczas których organizator niczego artyście nie zapewnia, ewentualnie ograniczony czas pracy w razie dużego hałasu i złego oświetlenia.

Kontakt: Tel. kom: 667 57 47 47, 693 897 188, kontakt osobisty (prezentacja warsztatu) Janusz Markiewicz, Warszawa-Barbakan (po telefonicznym umówieniu się), mailowy: le_silhouetteur_unique@o2.pl lub za pośrednictwem Stowarzyszenia Polskich Artystów Karykatury.












Komentarze użytkowników

 

Brak komentarzy

Aby dodać komenatarz należy się zalogować.
 

powrót do góry ↑

Organizacja konferencji

© eventmapa.pl All rights reserved.

realizacja:Agencja Interaktywna zets.pl
Katalog firm

W naszym katalogu znajduje się 3070 firm z branży! Dołącz do nas!

Partnerzy
  • SBE
    Stowarzyszenie Branży Eventowej, nowa organizacja mająca na celu zintegrowanie środowiska branżowego, wypracowanie standardów współpracy oraz edukację branży eventowej.
  • Strony internetowe
    Najlepszą wizytówką dla Agencji zets.pl, którą z przyjemnością możemy Państwu polecić jest to jak wygląda i jak działa nasz wortal EventMapa.pl
  • Blog
    Blog prowadzony przez Rafała Mrzygłockiego z firmy Aram, dotyczy głównie oprawy audio-wizualnej imprez oraz programów TV, polecamy.
  • SOIT
    Stowarzyszenie Organizatorów Incentive Travel to organizacja zrzeszająca profesjonalistów, których wspólnym celem jest propagowanie wiedzy o incentive travel.
  • HR Standard
    HRstandard.pl to portal skierowany do profesjonalistów zainteresowanych szeroko rozumiana branżą HR. To rzetelne źródło informacji o rynku pracy i sprawdzonych metodach zarządzania zasobami ludzkimi.
  • Marketingowiec
    Marketingowiec.pl to serwis skierowany do osób zawodowo związanych z obszarem marketingu, sprzedaży, mediów oraz public relations.
  • Event
    Targi Event to prezentacja produktów, technologii, usług i kompleksowych rozwiązań dla organizacji koncertów, konferencji, wydarzeń sportowych, kulturalnych i innego rodzaju eventów.
  • Sale biznesowe
    SaleBiznesowe.pl to ogólnopolski portal zawierający kompleksowe informacje o obiektach, w których można zorganizować konferencje, szkolenia, spotkania biznesowe, ale także bankiety.
  • GCB
    Gdańsk Convention Bureau to miejskie biuro kongresów.Głównym zadaniem GCB jest promocja Gdańska i Regionu, jako destynacji konferencyjnej oraz pomoc organizatorom podczas planowania wydarzeń biznesowych w regionie.
  • ITM
    W dniach 24-26 stycznia 2013 roku w Centrum Expo XXI w Warszawie odbędzie się III edycja Międzynarodowych Targów Turystycznych ITM Warsaw.
  • Miejsca
    Miejsca godne polecenia to multimedialny informator turystyczny.
  • Pure Mind
    PureMind to szkolenia specjalistyczne na najwyższym poziomie, oparte o rzetelną wiedzę i doświadczenie najlepszych w Polsce ekspertów i praktyków biznesu.
  • www.eventplatforma.pl
    www.eventplatforma.pl to platforma informacyjna w całości dedykowana branży event. Głównym założeniem serwisu jest dostarczanie informacji oraz promowanie krajowych usług eventowych.

Polecamy: imprezy integracyjne dla firm imprezy firmowe incentive organizacja eventów organizacja imprez firmowych organizacja konferencji