Strona wykorzystuje pliki cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Dowiedz się więcej X
Blogi eksperckie Aktualności Atrakcje Destynacje Wiedza Katalog firm Kontakt Mapa serwisu Rejestracja Logowanie
EventMapa.pl - Twój przewodnik po eventach
Lupa  

szukaj informacji     szukaj firmy
Baner
 

 

Event w social media


Data publikacji: 2010-10-25
Wyświetleń: 9839
Event Marketing 0 komentarzy



Intensywnie poruszyć zmysły, wyzwolić emocje, wywołać i utrwalić wrażenia związane z obcowaniem z marką – to tylko kilka z zadań stawianych eventowi. Organizacja to jedno, ale jak skutecznie promować wydarzenie, przyciągnąć gości i zmierzyć jego efektywność?

Zbiorowe przeżycie to istota eventu. Przeżywanie zabawy w grupie wzmacnia i ugruntowuje emocje. Dlaczego Internet stanowi skuteczną drogę promocji wydarzenia? Bo jest w stanie nie tylko przekazać opis, dźwięk i ruchomy obraz, ale pozwala na komunikowanie i dzielenie się wrażeniami z innymi uczestnikami wydarzenia.

- Tylko w Internecie impuls związany z reakcją na przekaz, informację, film można błyskawicznie spożytkować przekierowując uwagę odbiorcy (uczestnika wydarzenia) i nakłaniając go do konkretnej reakcji, którą może być rejestracja w bazie, zamówienie newslettera, wysłanie zamówienia, umówienie się z konsultantem czy zakup
– mówi Małgorzata Nieciecka, Ekspert ds. Komunikacji Marketingowej, Xevin-Consulting.

W Polsce, liczba osób korzystających z Internetu wciąż rośnie – ze stacjonarnego łącza korzysta niespełna 6 milionów, z mobilnego ok. 2,5 (dane UKE). Mało tego – większość z użytkowników nie może sobie wyobrazić życia bez niego. Sieć stanowi ogromny potencjał dla marketerów i PR-owców, od jakiegoś czasu trend ten objął również branżę eventową.

- Ludzie wchodzą do Internetu nie tylko, żeby sprawdzić aktualne wiadomości czy porozmawiać ze znajomymi ale także aby sprawdzić, co będzie się działo wokół ich miejsca zamieszkania, w jakim wydarzeniu mogą uczestniczyć – mówi Łukasz Dębski, Social Media Manager, 121PR.

W  każdym większym, popularnym serwisie społecznościowym istnieje możliwość stworzenia wydarzenia i zaproszenia na nie internautów, zwłaszcza że można je dokładnie targetować: otwarte dla wszystkich lub zamknięte dla pewniej określonej grupy osób.

Zaproszenie na wydarzenie

Ostatnimi czasy, portale społecznościowe stają się coraz bardziej popularne. Prawie połowa użytkowników social media (fora, blogi, mikroblogi, serwisy społecznościowe, komunikatory) zaczyna dzień od ich przeglądania, nieco więcej deklaruje, że przerywa podstawowe czynności by sprawdzić co się na nich dzieje.

- Obecnie najbardziej modnym narzędziem typu social media stał się Facebook, ale osoby odpowiedzialne za komunikację firm (marketerzy, PR-owcy) ciągle uczą się jeszcze korzystania: wyboru odpowiednich narzędzi, tworzenia strategii, a przede wszystkim - mierzenia efektów swoich działań, korzystania z dostępnych metod badawczych, wybierania narzędzi ułatwiających badania – przekonuje Anna Miotk, Dyrektor Rozwoju Biznesu, NetSprint.pl, autorka bloga o mierzeniu efektywności PR.

Facebook, Goldenline czy LinkedIn (dwa ostatnie zrzeszają profesjonalistów) dają możliwość opisania eventu - kiedy sie rozpoczyna i kończy, gdzie się odbywa, można dodać logo, zdjęcia, video, mapki i wszelkie informacje mające na celu zainteresowanie i przyciągnięcie na wydarzenie użytkowników.

- Jeśli byliśmy uczestnikami festiwalu, w którym uczestniczyliśmy wraz z 5 bliskimi przyjaciółmi. Wracamy do biura, klikamy na Facebook i okazuje się, że ma on ponad milion fanów. Klikamy i jesteśmy wśród nich. Na Funpage kolejni uczestnicy opowiadają o swoich przeżyciach związanych z udziałem. Jeśli nie byliśmy dotąd przekonani, że organizacja była na najwyższym poziomie, a wybrany koncert sprostał oczekiwaniom, ulegamy ogólnej euforii, bo to daje nam odskocznię od obowiązków i przenosi choć na chwilę w tamto miejsce i czas. Jest ogromna szansa, że wrócimy na ten festiwal w przyszłym roku. Nasze emocje i zaangażowanie skanalizowane w Internecie z pewnością wpływają na wizerunek tej imprezy i skłaniają kolejne osoby do uczestnictwa w niej -  tłumaczy Małgorzata Nieciecka.

Jeżeli impreza, którą organizujemy jest cykliczna, można stworzyć jej Fanpage. Będzie ona miejscem, w którym spotykać się mogą osoby, które brały udział w wydarzeniu lub zainteresowane są uczestnictwem w kolejnym.

- Na stronie możemy informować lubiących o wszystkich nowościach, prowadzić wśród nich konkursy, zagadki, sondy, w których można by wygrać wejściówki. Im bliżej wydarzenia możemy na stronie umieścić pełny harmonogram i informacje na temat występujących. W promocji Fanpage można wykorzystać plugin oferowany przez Facebook i wkleić ramkę z fanami na firmową stronę WWW – dodaje Łukasz Dębski.

Na Facebooku można  przeprowadzać relację „na żywo” z wydarzenia – dodawać wpisy, zdjęcia, tagować na nich uczestników, komentować wpisy. Można również wykorzystać serwisy np. transmisjeonline.pl, livesream.com czy Ustream.com, które pozwalają na relację video na żywo. Dzięki temu wydarzenie obejrzą osoby, które nie mogły stawić się na miejscu.

Mikroblogi

Mikroblogi (np. Twitter, Blip) umożliwiają  relacjonowanie przygotowania do wydarzenia, a później pozwalają na żywo opisywać to, co dzieje się na evencie (tekst, video, zdjęcia).

- Warto dodawać informacje z właściwymi wydarzeniu tagami, wykorzystywać te, które są w danym momencie popularne, (ale nie robić tego na siłę, nikt nie lubi spamowania) dzięki czemu o evencie dowie się więcej osób – tłumaczy Dębski.

Najważniejsze, by odpowiednio dobrać medium do grupy docelowej. To klucz do sukcesu.

- Dobrym przykładem jest InternetBeta 2010 - to interdyscyplinarna konferencja na temat internetu, która w tym roku odbyła się po raz drugi. Jej grupą docelową są osoby zainteresowane internetem, e-commerce. Te osoby korzystają z Blipa, polskiego systemu mikroblogowego. Twitter, choć promowany przez media, wcale nie jest wśród nich popularny. Widać, że organizatorzy konferencji wyciągnęli z tego wnioski, bo konferencja była promowana przez Blipa właśnie i tam odbywała się część komunikacji z użytkownikami - dodaje Anna Miotk.

Przeprowadzone badanie przez firmę Eventbrite oferującą narzędzia do tworzenia interesujących ogłoszeń o wydarzeniu, w którym przez 12 tygodni agregowano dane ze swojego serwisu wykazało, że każde dzielenie się informacją o wydarzeniu w serwisach social media ma realne przełożenie (ok. 1,78 $) na sprzedaż biletów na to wydarzenie. Najlepszy do promocji jest Facebook: gdy stworzymy wydarzenie i zaprosimy do nich znajomych każde zapisanie się na wydarzenie równa się 2,52 $ w sprzedaży biletów. Twitter daje 0,43 $, LinkedIn 0,90 $ a e-mail aż 2,34 $. (badanie na http://blog.eventbrite.com/social-commerce)

Serwisy geolokalizacyjne


Co do nowych narzędzi social media - ostatnio widać, że popularność zdobywają sobie narzędzia geolokalizacyjne (na przykład Foursquare, Popla, Lokrer, Gowalla), które pozwalają informować na bieżąco znajomych, gdzie się aktualnie znajdujemy. Dużo też się dzieje w zakresie e-czytników, służących nie tylko do czytania e-książek i e-czasopism, ale również przeglądania stron internetowych - jeśli bardziej się upowszechnią, treści z internetu będą musiały również zostać dostosowane dla użytkowników tych urządzeń, pojawią się też pewnie nowe formy komunikacji marketingowej z nimi.

- Serwisy geolokalizacyjne pozwalają sprawdzić, co ciekawego znajduje się w okolicy w której jesteśmy. Na czas eventu możemy stworzyć sobie wydarzenie, które opiszemy: dodamy informacje gdzie sie odbywa, zlokalizujemy ją na mapie. Osobom, które zameldują się za pomocą ww. czy serwisów, organizator może dać specjalne bonusy - mówi Łukasz Dębski.

Błędy w promocji


Social media coraz chętniej wykorzystywane są też do celów marketingowych, public relations czy planowania wydarzeń. Nie zawsze jednak przynoszą oczekiwane korzyści. Umiejętne i skuteczne wykorzystanie narzędzia jest wyzwaniem. Promocja przez social media jest skuteczna, jeśli wybierzemy takie narzędzie, z którego korzysta nasza grupa docelowa.

- Nie ma sensu na przykład promowanie oferty dla starszych osób z małych miejscowości przez Facebooka, z którego korzystają głównie mieszkańcy największych miast - lepsza w tym wypadku byłaby NK
– mówi Anna Miotk.

Kampania będzie skuteczna, jeśli dokładnie określimy cele biznesowe, a także komunikacyjne pomagające w realizacji celów biznesowych. Co więcej, cele komunikacyjne muszą być tak sformułowane, aby były mierzalne.

- Musimy mieć także określone punkty wyjściowe pomiaru, czyli dane, do których się odniesiemy mierząc naszą skuteczność – na przykład liczba wzmianek w social media na temat naszej marki, zanim zaczęliśmy prowadzić działania komunikacyjne – dodaje Miotk.

Nie każde wydarzenie da się wypromować poprzez serwisy social media. Każda impreza jest inna, ważne jest aby dobrze dobrać serwis, serwisy w których będziemy ją promować. Nie warto tracić czasu na miejsca, w których nie ma naszej grupy celowej. To, że np. Facebook czy Goldenline jest popularne nie znaczy, że będą tam osoby zainteresowane organizowanym przez nas eventem.

- Nie patrzmy na to, co sprawdza się na Zachodzie – tam może wystarczyć Fanpage na Facebooku i relacja na Twitterze. U nas w Polsce może to być Facebook ale wspierany nk.pl oraz reklamą bannerową w serwisach skupiających grupę celową i dobrze stargetowany e-mail marketing – twierdzi Dębski.

Przy tworzeniu wydarzeń w serwisach social media należy pamiętać o dodaniu jak największej ilości informacji. Nie wystarczy krótki opis i miejsce, ale harmonogram, notki biograficzne prelegentów czy odnośnik do mapy.

Nie można zapomnieć o serwisach, które agregują wydarzenia. Najczęściej bezpłatnie można umieścić w nich informacje o wydarzeniu, dodać lokalizację, opis, zdjęcie. Informacja będzie wyświetlała się osobom, które będą szukały interesujących wydarzeń w okolicy. Po wydarzeniu w serwisach które wybraliśmy do jego promocji należy dodać zdjęcia na Picasaweb czy Flickr.

- Otagujmy znajomych, poprośmy, żeby oni otagowali pozostałe znane sobie osoby, umieśćmy w Sieci prezentacje (ppt, PDF, Slideshare) – radzi Dębski.

Co dalej?

Zasięg i znaczenie serwisów społecznościowych będzie rosło, choć wszyscy eksperci są zgodni co do tego, że niebawem wyczerpie się nasza chęć do klikania w kolejny Funpage. Nie należy skupiać się na jednej drodze dotarcia do grupy docelowej.

- Moim zdaniem kampanie zintegrowane wymagają od managerów interdyscyplinarnej wiedzy – również z zakresu eventu, ambient marketingu, PR, komunikacji bezpośredniej, Internetu i technologii. Jeśli takiej wiedzy nie mają, muszą z kolei zarządzać procesem przygotowania kampanii przez agencje ATLową, eventową, PRową i interaktywną. Wszyscy ci specjaliści powiedzą klientowi, że kampania będzie skuteczna gdy jej osią stanie się medium, narzędzie bądź wydarzenia, w którym się specjalizują, trudno wówczas dokonać wyboru
– tłumaczy Małgorzata Nieciecka.

Przebieg kampanii w Social Media jest dynamiczny. Manager będzie dostawał sygnały o sukcesach i sytuacjach kryzysowych w całym okresie jej trwania. Musi przygotować się na telefon od agencji w niedzielę i na urlopie, jeśli coś pójdzie inaczej niż to było zakładane. Kontrola kampanii w social media wydaje się być trudniejsza, nie do końca można nad nią zapanować, bo nie zależy jedynie od jej twórców.

Narzędzie jakim są social media nie wydaje się być chwilową modą, jednak – jak mówią eksperci – nie należy przeceniać jego wagi. Najważniejsze, by zachować złoty środek i umiejętnie korzystać z dostępnych możliwości. Spójna komunikacja przyniesie najwięcej korzyści.

 

Paulina Dmitruk

Zobacz mój Profil na EventMapa.pl






 

Komentarze użytkowników

 

Brak komentarzy

Aby dodać komenatarz należy się zalogować.
 

Najchętniej czytane


Zapowiedzi








powrót do góry ↑

Organizacja konferencji

© eventmapa.pl All rights reserved.

realizacja:Agencja Interaktywna zets.pl
Katalog firm

W naszym katalogu znajduje się 3077 firm z branży! Dołącz do nas!

Partnerzy
  • SBE
    Stowarzyszenie Branży Eventowej, nowa organizacja mająca na celu zintegrowanie środowiska branżowego, wypracowanie standardów współpracy oraz edukację branży eventowej.
  • Strony internetowe
    Najlepszą wizytówką dla Agencji zets.pl, którą z przyjemnością możemy Państwu polecić jest to jak wygląda i jak działa nasz wortal EventMapa.pl
  • Blog
    Blog prowadzony przez Rafała Mrzygłockiego z firmy Aram, dotyczy głównie oprawy audio-wizualnej imprez oraz programów TV, polecamy.
  • SOIT
    Stowarzyszenie Organizatorów Incentive Travel to organizacja zrzeszająca profesjonalistów, których wspólnym celem jest propagowanie wiedzy o incentive travel.
  • HR Standard
    HRstandard.pl to portal skierowany do profesjonalistów zainteresowanych szeroko rozumiana branżą HR. To rzetelne źródło informacji o rynku pracy i sprawdzonych metodach zarządzania zasobami ludzkimi.
  • Marketingowiec
    Marketingowiec.pl to serwis skierowany do osób zawodowo związanych z obszarem marketingu, sprzedaży, mediów oraz public relations.
  • Event
    Targi Event to prezentacja produktów, technologii, usług i kompleksowych rozwiązań dla organizacji koncertów, konferencji, wydarzeń sportowych, kulturalnych i innego rodzaju eventów.
  • Sale biznesowe
    SaleBiznesowe.pl to ogólnopolski portal zawierający kompleksowe informacje o obiektach, w których można zorganizować konferencje, szkolenia, spotkania biznesowe, ale także bankiety.
  • GCB
    Gdańsk Convention Bureau to miejskie biuro kongresów.Głównym zadaniem GCB jest promocja Gdańska i Regionu, jako destynacji konferencyjnej oraz pomoc organizatorom podczas planowania wydarzeń biznesowych w regionie.
  • ITM
    W dniach 24-26 stycznia 2013 roku w Centrum Expo XXI w Warszawie odbędzie się III edycja Międzynarodowych Targów Turystycznych ITM Warsaw.
  • Miejsca
    Miejsca godne polecenia to multimedialny informator turystyczny.
  • Pure Mind
    PureMind to szkolenia specjalistyczne na najwyższym poziomie, oparte o rzetelną wiedzę i doświadczenie najlepszych w Polsce ekspertów i praktyków biznesu.
  • www.eventplatforma.pl
    www.eventplatforma.pl to platforma informacyjna w całości dedykowana branży event. Głównym założeniem serwisu jest dostarczanie informacji oraz promowanie krajowych usług eventowych.

Polecamy: imprezy integracyjne dla firm imprezy firmowe incentive organizacja eventów organizacja imprez firmowych organizacja konferencji