Strona wykorzystuje pliki cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Dowiedz się więcej X
Blogi eksperckie Aktualności Atrakcje Destynacje Wiedza Katalog firm Kontakt Mapa serwisu Rejestracja Logowanie
EventMapa.pl - Twój przewodnik po eventach
Lupa  

szukaj informacji     szukaj firmy
Baner
 

 

I co dalej, Warszawo?


Data publikacji: 2015-02-23
Wyświetleń: 9325
Miejsca eventowe 2 komentarze



Na początku lutego miałem okazję uczestniczyć w jednej z największych międzynarodowych konferencji branży spotkań - MPI European Meetings and Events Conference, która odbyła się w nowo otwartym centrum kongresowym ICE Kraków. O biznesowym i promocyjnym aspekcie wydarzenia napiszę jednak może innym razem. Pobyt w Krakowie skłonił mnie bowiem do refleksji na temat mojego rodzinnego miasta.

Ale zanim odniosę się do Warszawy – trzeba przyznać, że ICE robi wrażenie. Świetna lokalizacja, blisko ścisłego centrum, ciekawa architektura i nowoczesna infrastruktura. Plus wciąż magiczny Kraków. Główna sala plenarna mogąca pomieścić blisko 2000 osób zaprojektowana jest w taki sposób, że nawet przy 350 (a tyle było na MPI) nie przytłacza - duża część miejsc rozlokowana jest w lożach, które można po prostu wyciemnić. Przestronne foyer na kilku piętrach może być wyzwaniem komunikacyjnym (np. podczas networkingu czy przy większej liczbie gości) ale wspaniały widok na Wawel i Wisłę w pełni to rekompensuje. Dodatkowe sale na break’outy, teatralna na 600 os. i kameralna na 300 os. dopełniają ofertę. Obsługa obiektu nadal się dociera i uczy przestrzeni, ale to jest zrozumiałe. Z tego co wiem, na wiosnę planowany jest duży kongres na 2000 os. i wtedy obiekt przejdzie swój prawdziwy chrzest bojowy. Brawo Kraków! :)

Dlatego warto po raz kolejny zadać pytanie: czy i kiedy w Warszawie powstanie podobny obiekt? Niezależny, nowocześnie zaprojektowany, mogący przyjąć organizację wydarzeń różnej skali, a przede wszystkim tych największych, najbardziej prestiżowych. Warszawa przez wiele lat korzystała z bardzo uprzywilejowanej pozycji: wszak to stolica, centrum biznesowe z doskonałym zapleczem hotelowym i siatką połączeń międzynarodowych. Ale ostatnie lata wiele zmieniły i miastu wyrosła poważna, lokalna konkurencja. Infrastruktura drogowa jest coraz lepsza, pendzilino pomyka po kraju a Euro 2012 pozostawiło w spadku nie tylko stadiony, ale też nowoczesne, lokalne lotniska. Same miasta również inwestowały. Kraków ma wspomniany już ICE, Poznań otworzył Salę Ziemi (2000 os.) a Gdańsk Amber Expo. Katowice, które nie są na szczycie turystycznych atrakcji, konsekwentnie stawiają na inną ofertę: kulturalną i turystyki biznesowej właśnie. Miasto dopiero co świętowało otwarcie siedziby Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia (1800 os.) a już niebawem oddane zostanie centrum kongresowe przy Spodku (5000 os). Wrocław ma co prawda leciwą Halę Stulecia, ale ciekawą architektonicznie i powiązaną z nowoczesnym centrum konferencyjnym (oraz remont w perspektywie). Łódź ze swoją Atlas Areną też przyciąga industrialnym klimatem.

A Warszawa? Z jednej strony jej oferta wydaje się być naprawdę atrakcyjna. Niestety - wszystkie obiekty obarczone są mankamentami, które są dla niektórych organizatorów nie do przejścia:

  • Sala Kongresowa (w remoncie do końca 2016) i pozostałe przestrzenie PKiN mają minimalną infrastrukturę, każda jazda windą dodatkowo kosztuje a sama stylistyka i kontekst historyczny obiektu nie każdemu odpowiada;
  • Torwar, będący jak by nie było lodowiskiem, zatrzymał się chyba w latach 80-tych – nadaje się tylko na masowe, niskobudżetowe wydarzenia i koncerty. Poza tym kto chce siedzieć przez cały dzień ze skręconą głową?
  • Stadion Narodowy, pomimo swojej gigantycznej kubatury, jest jednak tylko centrum konferencyjnym – organizacja większych spotkań z wykorzystaniem trybun i płyty możliwa jest przez max. 4-5 miesięcy w roku (temperatury) i wymaga budowy kosztownej infrastruktury. O słabej akustyce napisano już wiele;
  • wynajęcie największej sali w Hiltonie (i każdym innym hotelu) na 2-3 dni bez rezerwowania pokoi graniczy z cudem - dla hotelu jest po prostu nieopłacalne;
  • hale targowe EXPO XXI i MT Polska, choć pojemne, wymagają budowania pełnej infrastruktury od podstaw, mają minimalne break’outy i nie zawsze są konkurencyjne cenowo;
  • najbliżej ideału jest Double Tree w Józefowie – ale nadal jest to hotel, daleko od centrum i… innych hoteli. Zaś Narvil czy Warszawianka przez swoją lokalizację są atrakcyjne raczej dla rodzimych klientów.

Fakt, że Warszawa gościła na Narodowym konferencję klimatyczną COP 19 czy Spotkanie Gubernatorów EBOR - tylko zakrzywia ten obraz. Na ich potrzeby powstała na płycie dodatkowa, kosztująca ogromne pieniądze infrastruktura. Nawet dużych koncernów czy stowarzyszeń nigdy nie będzie na to stać. Efektywność kosztowa jest dla nich najważniejsza.

Organizacja wydarzeń dużej skali wymaga przede wszystkim zapewnienia zróżnicowanej oferty hotelowej, zwłaszcza w klasie budżetowej (3 i 4 gwiazdki). Niezależność centrum kongresowego pozwala na pełną dowolność i zapewnia stosowną konkurencję. Zaś dostępne zaplecze techniczne ogranicza niezbędne inwestycje do minimum. Na upartego można przyjechać z laptopem i odpalić wydarzenie na kilkaset osób – po prostu ma się wszystko na miejscu. Dodatkowo takie obiekty pozytywnie wpływają na biznes… innych obiektów. Przykładowo uroczysta gala podczas MPI odbyła się w Wieliczce.

Wracając jeszcze na chwilę do Krakowa (i pozostałych miast) - to co nadal wymaga rozwoju to zapewne baza noclegowa. Ale to może szybko się zmieniać – o wiele łatwej jest wydać pozwolenie na budowę nowego hotelu (finansowanego z prywatnych pieniędzy) niż uporać się z biurokratyczną machiną inwestycji budżetowych. Nawet partnerstwo publiczno - prywatne nie jest rozwiązaniem, bo urzędnicy panicznie się go boją. Żyjemy w kraju gdzie takie mechanizmy od razu przywodzą na myśl najczarniejsze scenariusze korupcyjne.

A więc co dalej? Wydawać by się mogło, że odpowiedź jest oczywista: budować! Tu jednak dochodzimy do sedna problemu. Warszawa jest paradoksalnie w trudnej sytuacji. Dlaczego?

  • Takie inwestycje wymagają głębokiej analizy ekonomiczno-inwestycyjnej – a to trwa. Nie wystarczy wiedzieć, że turystyka biznesowa to perspektywiczny biznes. I pomijam tu celowo polityczny kontekst.
  • Śmiało można powiedzieć, że dochodzimy do momentu, gdzie głównym konkurentem stolicy przestaje być już np. Berlin, Praga czy Wiedeń. Stają się nim inne polskie miasta. Dlatego odpada wątek interesu narodowego.
  • Warszawa nigdy nie była (i raczej nie będzie) tak atrakcyjnym „produktem turystycznym” jak Kraków, Gdańsk czy Wrocław. Firmy inwestując w organizację wydarzeń maksymalizują efekty jednocześnie ograniczając budżety. Jeśli już mają środki, by poza samym spotkaniem zapewnić uczestnikom dodatkowe atrakcje (zwiedzanie, gale, incentive) to oczekują, że będzie to oferta unikalna i najwyższej jakości. Warszawa na tle innych miast wypada słabiej i nie ratują tego nawet nowoczesne muzea. Ciężko przebić krakowski rynek, Wieliczkę czy gdański port i starówkę.
  • Warto pamiętać, że rynek spotkań ulega nieustannym zmianom: zastosowanie nowoczesnych technologii otwiera organizatorom nowe możliwości (spotkania hybrydowe, VR) zaś regulacje prawne mocno je ograniczają (kongresy farmaceutyczne). Poza tym gro organizowanych na świecie wydarzeń to te małej i średniej skali. A że Wrocław, Kraków czy Poznań rosną w siłę też biznesowo to zwiększa się lokalny popyt na eventy. I choć to te największe wydarzenia pozycjonują miasta w świadomości międzynarodowych organizatorów, przynoszą prestiż i największe wpływy do budżetów miast, to chyba można napisać, że raczej ich ubywa niż przybywa.
  • Pozyskanie przez miasto organizacji prestiżowych wydarzeń to czasami wieloletni proces wymagający zaangażowania nie tylko administracji ale i prywatnego biznesu. Dlatego takie centrum kongresowe musi zarabiać także na rodzimych organizatorach.

I tu dochodzimy do ostatniego wyzwania. Kiedy w 2016 (oby!) skończy się remont Kongresowej - rozpocznie się czas zwrotu z tej inwestycji. Dlatego decyzja o konkurencyjnym jak by nie było obiekcie może być politycznie niepoprawna. Narodowy nie odpuszcza i jest wszystkim, tylko nie stadionem. Co z kolei przysparza olbrzymi ból głowy właścicielom Expo i MT Polska. Poza tym przy niewielkich proporcjonalnie nakładach można wyprodukować dodatkową infrastrukturę i mieć ciekawą halę widowiskową montowaną bezpośrednio na trybunach stadionu. Pozornie gdyby już doszło do decyzji o budowie nowego obiektu to wybór miejsca nie powinien być w Warszawie problematyczny – wszak obok Narodowego mamy wielkie błonia (w planie faktycznie przewidziane jest tam centrum konferencyjno-biurowe). Sęk w tym, że jakiekolwiek nowe obiekty eventowe będą przede wszystkim konkurencją dla samego stadionu (a jego rentowność jest nieustannym języczkiem u wagi). A poza tym, jeśli się nie mylę, ziemia ta jest własnością Skarbu Państwa, a nie miasta. I to może być największe wyzwanie.

A więc... co dalej, Warszawo?

PS: O tym jak zmienia się rzeczywistość niech świadczy ten fakt: MTP Poznań wraz z Triasem będą walczyć o zostanie operatorem ICC Katowice. Targi już od dawna mieszają na rynku eventowym startując w przetargach na organizację wydarzeń poza Poznaniem. Jako spółka miejska/skarbu mają unikalną przewagę rynkową a alians z Katowicami jeszcze bardziej wzmocni ich pozycję rynkową. Jednocześnie znacząco osłabiając pozycję Warszawy.

A ta już teraz krwawi z powodu przedłużającego się otwarcia drugiej linii metra i nadwiślańskich bulwarów oraz perspektywy wyłączenia mostu Łazienkowskiego na kilkanaście miesięcy… :(

Seweryn  Jakubiec
Chief Development Officer: MICE, Ifinity (www.getifinity.com)

Zobacz mój Profil na EventMapa.pl






 

Komentarze użytkowników

 
  • Konto usunięte 2015-02-23 22:30:57

    W ostatnim numerze MICE Poland (2/137) podano, że Katowice odnotowały ponad 15% wzrost liczby spotkań spotkań w 2014 vs. 2013. A to jeszcze przed otwarciem nowego centrum kongresowego. Nawet Toruń wywalczył 55 mln zł z UE na budowę sali dla prawie 900 osób. Takich przykładów będzie zapewne więcej...

  • Konto usunięte 2015-03-30 23:56:42

    Ja jestem ciekaw jak zmieni się rynek przez najbliższe 2 lata


Aby dodać komenatarz należy się zalogować.
 

Najchętniej czytane


Zapowiedzi








powrót do góry ↑

Organizacja konferencji

© eventmapa.pl All rights reserved.

realizacja:Agencja Interaktywna zets.pl
Katalog firm

W naszym katalogu znajduje się 3069 firm z branży! Dołącz do nas!

Partnerzy
  • SBE
    Stowarzyszenie Branży Eventowej, nowa organizacja mająca na celu zintegrowanie środowiska branżowego, wypracowanie standardów współpracy oraz edukację branży eventowej.
  • Strony internetowe
    Najlepszą wizytówką dla Agencji zets.pl, którą z przyjemnością możemy Państwu polecić jest to jak wygląda i jak działa nasz wortal EventMapa.pl
  • Blog
    Blog prowadzony przez Rafała Mrzygłockiego z firmy Aram, dotyczy głównie oprawy audio-wizualnej imprez oraz programów TV, polecamy.
  • SOIT
    Stowarzyszenie Organizatorów Incentive Travel to organizacja zrzeszająca profesjonalistów, których wspólnym celem jest propagowanie wiedzy o incentive travel.
  • HR Standard
    HRstandard.pl to portal skierowany do profesjonalistów zainteresowanych szeroko rozumiana branżą HR. To rzetelne źródło informacji o rynku pracy i sprawdzonych metodach zarządzania zasobami ludzkimi.
  • Marketingowiec
    Marketingowiec.pl to serwis skierowany do osób zawodowo związanych z obszarem marketingu, sprzedaży, mediów oraz public relations.
  • Event
    Targi Event to prezentacja produktów, technologii, usług i kompleksowych rozwiązań dla organizacji koncertów, konferencji, wydarzeń sportowych, kulturalnych i innego rodzaju eventów.
  • Sale biznesowe
    SaleBiznesowe.pl to ogólnopolski portal zawierający kompleksowe informacje o obiektach, w których można zorganizować konferencje, szkolenia, spotkania biznesowe, ale także bankiety.
  • GCB
    Gdańsk Convention Bureau to miejskie biuro kongresów.Głównym zadaniem GCB jest promocja Gdańska i Regionu, jako destynacji konferencyjnej oraz pomoc organizatorom podczas planowania wydarzeń biznesowych w regionie.
  • ITM
    W dniach 24-26 stycznia 2013 roku w Centrum Expo XXI w Warszawie odbędzie się III edycja Międzynarodowych Targów Turystycznych ITM Warsaw.
  • Miejsca
    Miejsca godne polecenia to multimedialny informator turystyczny.
  • Pure Mind
    PureMind to szkolenia specjalistyczne na najwyższym poziomie, oparte o rzetelną wiedzę i doświadczenie najlepszych w Polsce ekspertów i praktyków biznesu.
  • www.eventplatforma.pl
    www.eventplatforma.pl to platforma informacyjna w całości dedykowana branży event. Głównym założeniem serwisu jest dostarczanie informacji oraz promowanie krajowych usług eventowych.

Polecamy: imprezy integracyjne dla firm imprezy firmowe incentive organizacja eventów organizacja imprez firmowych organizacja konferencji