Strona wykorzystuje pliki cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Dowiedz się więcej X
Blogi eksperckie Aktualności Atrakcje Destynacje Wiedza Katalog firm Kontakt Mapa serwisu Rejestracja Logowanie
EventMapa.pl - Twój przewodnik po eventach
Lupa  

szukaj informacji     szukaj firmy
Baner
 

 

Fotograf na evencie



Autor: EventMapa.pl

Ekipa fotograficzna może jedynie dyskretnie dokumentować całe wydarzenie, ale równie dobrze może stać się jedną z głównych atrakcji imprezy. Bez względu na to, zakres obowiązków fotografa lub fotografów w czasie eventu powinien zostać dokładnie zaplanowany i omówiony z klientem.

Obecność fotografa na evencie przybiera najczęściej jedną z dwóch podstawowych form. Pierwsza polega na tym, że osoba robiąca zdjęcia jest praktycznie niewidoczna. Nie rzuca się w oczy, nie „przeszkadza” uczestnikom zabawy, tylko dokumentuje całą imprezę. Druga opcja polega na tym, że fotograf wykonując swoją pracę staje się również jedną z eventowych atrakcji. Służą temu m.in. zdjęcia na ściance, różnego rodzaju fotobudki, czasami nawet profesjonalne fotograficzne atelier, wybudowane na potrzeby konkretnej imprezy, a nawet wybudowanie scenografii i zatrudnienie modelek. – W czasie jednego z eventów organizator udostępnił nam salę o powierzchni ok. 80-100 m. kw. Przygotowaliśmy tam cztery profesjonalne plany zdjęciowe: „Rzymskie żarcie”, „Czasy prohibicji”, „Bezludna wyspa” oraz „Mikołaj z saniami”. Na każdym z tych planów były zatrudnione hostessy-fotomodelki,  które pomagały gościom przebrać się do każdej stylizacji, oraz brały udział w zdjęciach. Oczywiście zapewniliśmy też mnóstwo rekwizytów. Uczestnicy imprezy świetnie się bawili, sami mieli zresztą wiele ciekawych pomysłów na fotografie i aranżację planu zdjęciowego. Zrobiliśmy im sporo ciekawych zdjęć, które dostali potem na pamiątkę – mówi Wojciech Glinka, właściciel agencji fotograficznej Glinka Agency. Co ważne, zdjęcia były robione na wyłączność, tzn. fotografowie podpisali zobowiązanie, że nie będą ich udostępniać osobom trzecim. Miało to na celu ochronę prywatności osób fotografowanych i zwiększenie komfortu ich zabawy. 
 
Problemy ze ścianką

Jak pokazuje doświadczenie w większości przypadków praca eventowego fotografa to jednak dokumentacja (w tym robienie różnego rodzaju pozowanych zdjęć w trakcie imprezy) oraz fotografie wykonywane na tzw. ściance. Wielu zleceniodawców bardzo entuzjastycznie podchodzi do kwestii ścianek, dlatego warto im poświęcić trochę uwagi. Po pierwsze trzeba pamiętać, że nie do każdego rodzaju wydarzenia ścianka jest odpowiednia. – Bardzo dużo zależy od charakteru spotkania oraz gości, jacy mają się na nim pojawić. Przykładowo uczestnicy konferencji i kongresów nie bardzo wiedzą po co mieliby sobie robić takie zdjęcia, często nawet wolą zachować anonimowość i unikają ścianki. Co innego uczestnicy imprez firmowych, gali i bankietów – Ci wręcz garną się do zdjęć na ściance – tłumaczy Wojciech Glinka. Nie bez znaczenia pozostają też gabaryty. Dobrze przygotowana ścianka powinna mieć przede wszystkim odpowiednią wielkość. Musi być też właściwie oświetlona i w dobrym strategicznym miejscu postawiona. – Z mojego doświadczenia wynika, że większość ścianek fotograficznych jest za mała. Nie można ustawić ścianki, która ma 2,5 metra wysokości, podczas kiedy większość gości liczy sobie ok. 180 cm. wysokości. Fotograf  musi mieć odpowiednią perspektywę, możliwość odejścia, dlatego optymalna wysokość to ok. 3,5 metra. Szerokość jest z kolei ustalana w oparciu o to ile osób będzie się na danej ściance fotografować – czy będą to pary czy może całe grupy ludzi. W zależności od tego może ona mieć od 4 do nawet 10 metrów długości – dodaje Wojciech Glinka. 
 
     foto1_M     foto2_M     foto3_M 
 
Brief to podstawa

Bez względu na to jak będzie wyglądać obsługa fotograficzna eventu, konieczne jest przygotowanie briefu. Tak jak zleceniodawca planujący zorganizować event musi wysłać brief do agencji eventowej, tak samo agencja (lub sam klient) powinna wysłać bief do firmy fotograficznej. Ważne, aby tego typu zapytanie było jak najbardziej szczegółowe. Pozwoli to precyzyjnie ustalić zakres obowiązków oraz wycenić całą usługę. Dzięki temu zarówno zleceniodawca, jak i fotograf będą później dokładnie wiedzieli co mają robić i jakie są oczekiwania klienta. Pomaga to uniknąć ewentualnych nieporozumień (które jak pokazuje doświadczenie niestety się zdarzają). Co zatem powinno się znaleźć w dobrze skonstruowanym briefie? Po pierwsze data mającego się odbyć eventu, miejsce w którym zostanie zorganizowany, planowana ilość osób, jaka weźmie w nim udział oraz jak długo fotograf lub fotografowie mają być obecni na imprezie. Niezwykle istotne jest także określenie zakresu usług – czyli tego czy zleceniodawca oczekuje jedynie ogólnych zdjęć dokumentujących imprezę, czy chce, aby każdy z obecnych na wydarzeniu gości został sfotografowany (indywidualnie lub w grupie). W zależności od tego firma fotograficzna jest w stanie ustalić ilu fotografów powinna wysłać na realizację. Fundamentalne znaczenie ma również rodzaj eventu – zupełnie inaczej wygląda przecież obsługa fotograficzna konferencji i kongresu, inaczej eventu czy gali firmowej, a jeszcze inaczej wydarzenia teambuildingowego w plenerze. Wreszcie należy też ustalić w jakim terminie po evencie zdjęcia mają być gotowe. – Standardowy czas realizacji wynosi 24 godziny. Polecałbym jednak dać fotografowi trochę więcej czasu – najlepiej 2-3 dni. Wtedy jest w stanie spokojnie wykonać swoją pracę, co na pewno zauważalnie odbije się na jakości zdjęć. Będą lepsze niż te przygotowane w pośpiechu. Oczywiście, na specjalne zamówienie, w szczególnych przypadkach, istnieje możliwość wywoływania i rozdawania zdjęć od razu, jeszcze w trakcie imprezy. Na to rozwiązanie decyduje się jednak stosunkowo mało klientów, przede wszystkim ze względu na bardzo wysokie koszty. Wówczas oprócz fotografów trzeba się liczyć z zatrudnieniem fotoedytorów, zapewnić im miejsca pracy, komputery, dostęp do Internetu itd. Ceny są z reguły ok. 3 razy wyższe od standardowych stawek – tłumaczy Wojciech Glinka. Ze względu na konieczność szczegółowych ustaleń, optymalnym czasem na nawiązanie współpracy pomiędzy agencją a klientem jest okres dwóch tygodni. Brief powinien być więc wysłany na tyle wcześniej, żeby ten okres został zachowany.  

Prawa do publikacji zdjęć

Kluczową kwestią w nawiązywaniu współpracy z agencją fotograficzną, jest także ustalenie praw do licencji wykonanych w trakcie imprezy zdjęć, czyli sprecyzowanie do jakiego celu będą one wykorzystywane. Standardowo fotografie są przygotowywane jako dokumentacja – klient może więc je wykorzystywać na zamkniętych prezentacjach, pokazywać pracownikom w biurze czy zamieszczać na chronionych hasłem dostępu stronach internetowych. Jeżeli jednak chce zamieścić fotografie na ogólnodostępnej stronie internetowej (w tym np. na Facebooku) musi wykupić specjalną licencję – cena usługi wzrasta wtedy o ok. 50 do 100 proc. Jeżeli dodatkowo zdjęcia będą rozsyłane do mediów drukowanych, trzeba doliczyć kolejne 100 proc. (od ceny standardowej). Podobnie w przypadku przekazywania fotografii portalom internetowym. To dość istotny wydatek, który warto uwzględnić w budżecie. O ile bowiem cena obsługi fotograficznej średniej wielkości imprezy może kosztować ok. 2 tys. zł w wersji dokumentacyjnej, o tyle w przypadku wykorzystania tych zdjęć na stronie internetowej klienta oraz jego profilu na Facebooku, a także w materiałach prasowych wysyłanych do mediów elektronicznych i drukowanych koszt ten może wzrosnąć do ok. 4,5 tys. zł. (po uwzględnieniu rabatów). 
 

Redakcja EventMapa.pl

Pomoc ekspercka:
Wojciech Glinka
Agencja fotograficzna Glinka Agency

Zdjęcia:
Donat Brykczyński, Wojciech Glinka / Glinka Agency







Komentarze użytkowników

 

Brak komentarzy

Aby dodać komenatarz należy się zalogować.
 

Najchętniej czytane


Zapowiedzi








powrót do góry ↑

Organizacja konferencji

© eventmapa.pl All rights reserved.

realizacja:Agencja Interaktywna zets.pl
Katalog firm

W naszym katalogu znajduje się 3067 firm z branży! Dołącz do nas!

Partnerzy
  • SBE
    Stowarzyszenie Branży Eventowej, nowa organizacja mająca na celu zintegrowanie środowiska branżowego, wypracowanie standardów współpracy oraz edukację branży eventowej.
  • Strony internetowe
    Najlepszą wizytówką dla Agencji zets.pl, którą z przyjemnością możemy Państwu polecić jest to jak wygląda i jak działa nasz wortal EventMapa.pl
  • Blog
    Blog prowadzony przez Rafała Mrzygłockiego z firmy Aram, dotyczy głównie oprawy audio-wizualnej imprez oraz programów TV, polecamy.
  • SOIT
    Stowarzyszenie Organizatorów Incentive Travel to organizacja zrzeszająca profesjonalistów, których wspólnym celem jest propagowanie wiedzy o incentive travel.
  • HR Standard
    HRstandard.pl to portal skierowany do profesjonalistów zainteresowanych szeroko rozumiana branżą HR. To rzetelne źródło informacji o rynku pracy i sprawdzonych metodach zarządzania zasobami ludzkimi.
  • Marketingowiec
    Marketingowiec.pl to serwis skierowany do osób zawodowo związanych z obszarem marketingu, sprzedaży, mediów oraz public relations.
  • Event
    Targi Event to prezentacja produktów, technologii, usług i kompleksowych rozwiązań dla organizacji koncertów, konferencji, wydarzeń sportowych, kulturalnych i innego rodzaju eventów.
  • Sale biznesowe
    SaleBiznesowe.pl to ogólnopolski portal zawierający kompleksowe informacje o obiektach, w których można zorganizować konferencje, szkolenia, spotkania biznesowe, ale także bankiety.
  • GCB
    Gdańsk Convention Bureau to miejskie biuro kongresów.Głównym zadaniem GCB jest promocja Gdańska i Regionu, jako destynacji konferencyjnej oraz pomoc organizatorom podczas planowania wydarzeń biznesowych w regionie.
  • ITM
    W dniach 24-26 stycznia 2013 roku w Centrum Expo XXI w Warszawie odbędzie się III edycja Międzynarodowych Targów Turystycznych ITM Warsaw.
  • Miejsca
    Miejsca godne polecenia to multimedialny informator turystyczny.
  • Pure Mind
    PureMind to szkolenia specjalistyczne na najwyższym poziomie, oparte o rzetelną wiedzę i doświadczenie najlepszych w Polsce ekspertów i praktyków biznesu.
  • www.eventplatforma.pl
    www.eventplatforma.pl to platforma informacyjna w całości dedykowana branży event. Głównym założeniem serwisu jest dostarczanie informacji oraz promowanie krajowych usług eventowych.

Polecamy: imprezy integracyjne dla firm imprezy firmowe incentive organizacja eventów organizacja imprez firmowych organizacja konferencji